2 October 2014

Voor de Noren is een Tesla eigenlijk heel goedkoop

De peperdure elektrische sportwagen Tesla was dit voorjaar de best verkochte wagen in Noorwegen. Er rijden er nu zo’n 3500, waarmee Noorwegen de tweede grootste afzetmarkt is voor Tesla’s na Californië, de thuisbasis van het merk.



Voor elke Tesla is er een veelvoud aan goedkopere elektrische wagens op de wegen. In totaal zijn er nu 34.000 elektrische wagens verkocht. Het laatste jaar is de verkoop spectaculair gegroeid. in juli vorig jaar waren nog maar 2,6% van alle wagens elektrisch, nu maar liefst 15%.

“Eén op de vijf wagens die worden verkocht, zijn elektrisch,” zegt Øystein Sandvik, importeur van tweedehandse elektrische en hybride wagens in Oslo. “De vraag is groter dan het aanbod. Mocht ik bijvoorbeeld meer Volkswagen e-Ups kunnen vinden, heb ik ze zo verkocht.” Er zijn lange wachtlijsten voor de elektrische modellen van Volkswagen en Tesla. 

De reden waarom elektrische wagens zo populair zijn in Noorwegen is dat ze zoveel voordelen krijgen. Je betaalt geen BTW bij aankoop en geen wegenbelasting. Je mag ook gratis op de ferry en op de tolwegen, en mag de busbanen gebruiken. 

Vooral dat laatste is voor veel mensen uit de buurt van de hoofdstad aantrekkelijk. Oslo is de snelst groeiende stad in Europa en de files worden steeds langer. Je kan dus heel wat tijd winnen op het bussenvak. 

Tor Kolstad rijdt elke dag met zijn Tesla vanuit een voorstad van Oslo naar zijn werk in de stad. Hij doet er tien minuten over. Met het openbaar vervoer had hij meer dan een halfuur nodig gehad, met een gewone wagen makkelijk een uur en dan zou hij ook nog 6,5 euro aan stadstol betalen.

Het zijn de economische voordelen die voor Tor de doorslag gaven: “ik spaar zo’n tweeduizend euro per jaar uit aan tolgeld, en drie- tot vierduizend euro aan belastingen, benzine en parkeergeld. Als je dat in rekening brengt, is een Tesla eigenlijk een heel goedkope wagen!”

Elektrische auto’s mogen gratis parkeren en de meeste openbare parkings bieden gratis laadpunten aan. Er is dus geen tekort aan laadpunten. “Ik laad nooit thuis op,” zegt Tor, “zo spaar ik ook de stroomkosten uit.”

Doorbraak van klimaatvriendelijke technologie

Met de genereuze voordelen wil Noorwegen een doorbraak forceren van elektrische auto’s, vertelt milieu- en klimaatminister Tine Sundtoft: “We willen de CO2-uitstoot van de transportsector verminderen. Als we de gemiddelde uitstoot per auto willen verminderen tot 85g, dan hebben we meer auto’s nodig die helemaal niets uitstoten. Ten tweede willen we ook een betere luchtkwaliteit in steden. Ten derde willen we via fiscale voordelen meer mensen motiveren om nieuwe technologie uit te proberen.”

Minister Tine Sundtoft op een elektrische scooter

Intussen rijden er zoveel elektrische wagens rond, dat ook de busbanen rond de grote steden vol zitten. Sommigen vragen zich ook af of het gratis parkeren en laden niet moet worden teruggeschroefd. De voordelen zijn op termijn wellicht niet houdbaar, geeft de minister toe. “Vandaag hebben ze inderdaad heel veel voordelen. We moeten dat in zijn geheel bekijken en evalueren. Maar het principe dat elektrisch rijden loont, moet blijven.” De fiscale voordelen blijven in elk geval gelden tot 2017, of totdat er 50.000 elektrische wagens zijn verkocht in Noorwegen.

Tor hoopt dat het belastingvoordeel blijft: “anders zou ik nooit een elektrische auto nooit hebben gekocht. Dan wordt een Tesla te duur. Een kleine benzinewagen is dan veel interessanter, want die vervuilt ook niet zoveel.”

Elektrische wagens zijn dus nog geen volwaardig alternatief voor diesel- of benzinewagens. “Veel mensen kopen een elektrische wagen als tweede wagen, om naar hun werk te pendelen of om naar de stad te rijden,” vertelt importeur Øystein Sandvik, “niet omdat ze echt met het klimaat inzitten”.

De Noorse paradox

Het lijkt een paradox dat een land dat rijk geworden is van olie en gas te verkopen nu volop inzet op elektrische auto’s. Maar Tine Sundtoft ziet geen tegenstelling: “Als olie- en gasproducent willen we ook een rechtvaardig deel van de inspanning op ons nemen om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen te verminderen. We dragen internationaal veel bij en willen ook een omschakeling doorvoeren in Noorwegen naar nieuwe technologie. Ons beleid rond elektrische auto’s is daar een belangrijk onderdeel van. We zien dat de gemiddelde uitstoot van de Noorse auto’s daalt, dus ons beleid werkt.”


Als Noorwegen écht om het klimaat bekommerd is, moet het misschien overwegen om minder gas- en olie op te pompen. De oppositiepartijen willen dat debat graag aangaan, maar de minister wil de oliekraan niet dichtdraaien: “Wij staan maar voor 2% van de globale productie. Het betekent veel meer voor de wereld dat wij actief zijn in de klimaatonderhandelingen en klimaatprojecten in het regenwoud ondersteunen. Of dat we elektrische wagens uittesten en helpen om een markt uit te bouwen. Daar kunnen ook andere landen hun voordeel mee doen.”



Dit artikel verscheen op 16 september 2014 in De Standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140915_01269423 


2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Het Noorse transporteconomische instituut heeft net berekend dat de elektrische auto's de Noorse staat tot nog toe 2,3 miljard kroner (zo'n 400 miljoen euro) hebben gekost aan gemiste belastingsinkomsten. Veruit de goedkoopste klimaatmaatregel, besluit het instituut.

    ReplyDelete